W czerwcu 2025 r. codzienne zakupy zdrożały o 5,8 proc. rok do roku, a największe podwyżki objęły słodycze i desery – wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.
W czerwcu ceny produktów codziennego użytku poszły w górę o blisko 6 proc.
Najbardziej – bo 16,1 proc. w ujęciu rocznym podrożały w czerwcu słodycze i desery. Na drugim miejscu w rankingu drożyzny znalazły się art. tłuszczowe (masło, margaryna, olej itd.) z podwyżką o 15,7 proc. rdr. Na kolejnych miejscach uplasowały się: używki (kawa, herbata, alkohole itd.) – 14,8 proc., owoce – 11,5 proc., a także napoje bezalkoholowe – 10,7 proc.
Spadł ceny artykułów w trzech kategoriach asortymentowych
Pierwszy raz w tym roku spadły natomiast ceny artykułów w trzech kategoriach asortymentowych. Produkty sypkie (np. cukier i mąka) staniały o 4,6 proc., a środki higieny osobistej oraz warzywa – po 0,5 proc. rdr.
Drożyzna w Polsce. Dynamika wzrostu cen nieznacznie się zwiększyła
Analiza blisko 90 tys. cen detalicznych wykazała, że w czerwcu br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,8 proc. rok do roku. W maju podwyżka wyniosła 5,7 proc., a w kwietniu 5,6 proc. Jak zaznaczyli autorzy raportu, oznacza to, że kolejny miesiąc z rzędu dynamika wzrostu cen nieznacznie się zwiększyła.
Można to wyjaśnić utrzymującymi się wysokimi kosztami produkcji i dystrybucji. Na ceny wpływają też drożejące surowce oraz konsekwencje wcześniejszej inflacji, które wciąż są odczuwalne w gospodarce. Istotną rolę odgrywają także sezonowe ograniczenia podaży, np. spowodowane anomaliami pogodowymi. Nieznaczne przyspieszenie dynamiki wzrostu cen w czerwcu nie musi oznaczać trwałego trendu, ale pokazuje, że presja kosztowa wciąż pozostaje silna – powiedział cytowany w raporcie Hubert Gąsiński z Uniwersytetu WSB Merito
W ocenie ekspertów UCE Research na rynku widać nową tendencję. Od stycznia do maja obniżki cen obserwowano z reguły tylko w jednej kategorii, tymczasem w czerwcu ceny spadły w trzech spośród badanych 17 grup produktów.
Czynniki odpowiadające za wzrost cen
Podwyżka cen słodyczy i deserów wynikała z wcześniejszych wzrostów kosztów cukru, kakao, energii. Przy tym głównym czynnikiem wpływającym na podwyżki jest drożejąca czekolada.
Wzrost cen artykułów tłuszczowych wynika z kolei przede wszystkim z dynamiki cen masła, która ponownie lekko idzie w górę. W czerwcu produkt ten zdrożał o 20,3 proc. rok do roku.
Za wzrost cen w kategorii używek odpowiadają przede wszystkim podwyżki cen kawy.
To pochodna niższych o 15 proc. ubiegłorocznych zbiorów w porównaniu z rokiem 2023. Kluczowe są warunki pogodowe. Niedługo będzie wiadomo, jakich cen będzie można się spodziewać w tej kategorii jesienią br. i na początku przyszłego roku – powiedział Marek Szymański z Uniwersytetu WSB Merito
кракен торкракен тор
Mięso podrożało średnio o 7,7 proc., pieczywo – 7,2 proc., artykuły dla dzieci – 6,3 proc., ryby – 6,2 proc., wędliny – 4,3 proc., karmy dla zwierząt – 3,4 proc., dodatki spożywcze (np. ketchupy, majonezy i musztardy) – 2,8 proc., a chemia gospodarcza – o 0,2 proc.
Badanie objęło ponad 100 najczęściej wybieranych produktów codziennego użytku w 17 kategoriach asortymentowych. Łącznie porównano blisko 90 tys. cen detalicznych z ponad 42 tys. sklepów należących do 61 sieci, w tym wszystkich dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience oraz cash & carry docierających ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.
źródło: PAP