W czasie spotkania z mieszkańcami Kalisza Prezydent RP podpisał projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Karol Nawrocki poparł projekt ws. CPK
Złożenie projektu dotyczącego powrotu do „tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Nawrocki zapowiedział podczas swojego środowego orędzia. Jak wskazywał, chodzi o to, byśmy „znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać”.
Prezydent RP @NawrockiKn podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy „TAK dla CPK”.
Wczoraj podczas orędzia przed Zgromadzeniem Narodowym Prezydent RP podkreślał, że wsparcie dla ambitnych, przełomowych inicjatyw, które będą kołem zamachowym polskiej gospodarki… pic.twitter.com/A76rJxzC1S
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) August 7, 2025
CPK w swojej tradycyjnej formie dawał także nam wszystkim nadzieję, że oto pojawiło się na horyzoncie koło zamachowe naszej gospodarki, naszej ekonomii. Tak, po 35 latach od upadku systemu komunistycznego, mimo wielkiego sukcesu polskich przedsiębiorców i ludzi pracy, dzisiaj jesteśmy w pułapce ekonomicznej i gospodarczej, którą musimy przezwyciężyć właśnie wielkimi inwestycjami, naszymi aspiracjami, marzeniami – powiedział prezydent
Nawrocki przypomniał, że Kalisz został odrzucony z projektu CPK
Jak mówił prezydent, „Kalisz staje się symbolem wielu podobnych miast, które zostały wyrzucone, wyeliminowane z rządowego projektu CPK – jak Jastrzębie-Zdrój, Włocławek czy Łomża”.
Nigdy jako prezydent Polski nie zgodzę się na to, żeby eliminować miasta średnie, ale także Polskę powiatową z dystrybuowania tych wszystkich dóbr, które razem wypracowujemy – oświadczył
Nawrocki zaznaczył jednocześnie też, że „miasto Kalisz nie może być rozjechane przez szybką kolej”.
Posłanka Razem na spotkaniu w Kaliszu
Prezydent ocenił, że „zniszczenie projektu CPK przez obecną koalicję rządową wywołało obywatelski bunt”, który zaowocował projektem budowy portu, pod którym podpisało się ponad 200 tys. osób. Przywitał obecnych na spotkaniu z mieszkańcami działaczy lobbujących na rzecz CPK, m.in. prezesa stowarzyszenia „Tak dla CPK” Macieja Wilka, byłego pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę (PiS) i posłankę Paulinę Matysiak (Razem), którzy w ubiegłym roku zainicjowali powołanie ruchu społecznego „Tak dla rozwoju”.
To pokazuje ścieżkę zadań wobec spraw, które są ważne dla Polek i Polaków. Tak, my jako naród musimy w wielu rzeczach umieć ze sobą dyskutować. Mimo tego, że pani poseł zapewne głosuje w wielu głosowaniach inaczej niż koleżanki i koledzy z Prawa i Sprawiedliwości, mimo że pewnie z panią poseł w wielu sprawach i ja bym się nie zgodził, a pani poseł ze mną, to są rzeczy, które nas łączą. I naprawdę wierzę głęboko, że uda nam się wyłączyć rozwój, bezpieczeństwo i problemy demograficzne Polski z codziennego zgiełku politycznego – powiedział prezydent, zwracając się w kierunku posłanki Matysiak
Nawrocki zaznaczył, że wszystkie prace powinny zakończyć się do końca 2031 roku
Ja swoją rolę jako prezydenta Polski widzę także jako motywację rządu do ciężkiej pracy. Dlatego w ustawie jest wprost zapisane, że wszystkie prace powinny się zakończyć zgodnie z tym, co zostało przyjęte – do końca roku 2031, a rok 2032 powinien być końcem tego projektu, na który czekamy – powiedział
Wsparcie dla inicjatywy Karola Nawrockiego zadeklarował prezydent Kalisza Krystian Kinastowski. Przypomniał, że to właśnie w Kaliszu obecny prezydent Polski rozpoczął swoją kampanię wyborczą i już wtedy zapowiadał działania dotyczące realizacji CPK w oryginalnym zakresie.
Kalisz pominięty w projekcie CPK
W 2022 r. w ramach konsultacji społecznych ustalony został przebieg KDP przez stację w Kaliszu, z wykorzystaniem istniejącej już w mieście infrastruktury. W marcu tego roku CPK poinformował o zmianie tych planów. Obok miasta ma powstać tzw. bypass, który umożliwi najszybszym pociągom ominięcie Kalisza bez zatrzymywania się w mieście. Zdaniem CPK nowy wariant trasy zakłada najmniejszą ingerencję w istniejącą zabudowę. Przeciwko takiemu przebiegowi protestują mieszkańcy i władze Kalisza; ich zdaniem miasto w wyniku budowy zostanie podzielone, a 40 rodzin będzie musiało być wysiedlonych.
Podczas spotkania w Kaliszu co jakiś czas słychać było okrzyki „Karol Nawrocki prezydentem Polski” oraz, już po podpisaniu przez prezydenta dokumentu, „Dziękujemy”. Na rynku pojawiła się również grupa mieszkańców protestujących przeciwko zmienionemu przebiegowi linii kolejowej z transparentami „Kalisz wycięty z CPK” i „Nie dla bypassu”.
źródło: PAP