Eurostat opublikował dane o tzw. żegludze bliskiego zasięgu w europejskich portach. Na podium zestawienia znalazł się Gdańsk.
Port w Gdańsku na podium rankingu największych portów europejskich
Eurostat opublikował najnowsze dane o tzw. żegludze bliskiego zasięgu w europejskich portach. Z raportu wynika, że w 2023 r. łączna masa towarów przetransportowanych do i z głównych portów w krajach członkowskich Unii Europejskiej wyniosła 1,6 mld ton, co stanowiło spadek o 5,4 proc. w porównaniu z 2022 r.
Port Gdańsk osiągnął wynik na poziomie 61 mln ton
Na trzecim miejscu w rankingu pod względem ogólnego tonażu przeładowywanych dóbr (z wyłączeniem handlu transoceanicznego) znalazł się port morski w Gdańsku. Wynik na poziomie 61 mln ton pozwolił wyprzedzić takie europejskie potęgi, jak porty w: Hamburgu, Kłajpedzie, Göteborgu, Dubinie oraz Barcelonie. Większym przeładunkiem niż gdański port mogą się pochwalić jedynie Rotterdam (159 mln ton; 9,9 proc. całkowitej wielkości przewozów w UE) oraz Antwerpia-Brugia (119 mln ton).
Żegluga morska to alternatywa dla transportu drogowego
Żegluga morska bliskiego zasięgu (Short Sea Shipping; SSS) to morski transport towarów na krótkich dystansach między portami, głównie na obszarze Europy lub w regionach przylegających do Europy. Jest to promowana przez Unię Europejską alternatywa dla transportu drogowego, która ma na celu zmniejszenie zatłoczenia dróg, redukcję kosztów przewozu i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Port Gdańsk
Port Gdańsk ze względu na swoją powierzchnię oraz zróżnicowanie terenu został podzielony na dwa obszary. Pierwszy z nich to port wewnętrzny ciągnący się wzdłuż Martwej Wisły oraz kanału portowego. Drugi to port zewnętrzny, który mieści się bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej.
W przewozach regularnych dominują ładunki kontenerowe
Na korzyść gdańskiego portu wpływa jego położenie. W części zewnętrznej zlokalizowane są terminale głębokowodne, przy których mogą być przyjmowane i obsługiwane największe statki, jakie przepłyną przez cieśniny duńskie. Ich długość może wynosić do 400 metrów, a maksymalne zanurzenie do 15 metrów. Najwięcej zawinięć jest obsługiwanych w ramach jednorazowych wejść, tzw. czarterowych. Regularne linie żeglugowe obejmują państwa regionu bałtyckiego i Morza Północnego. Siatką połączeń są objęte także: Ameryka Północna, Południowa i Środkowa oraz kraje azjatyckie. W przewozach regularnych dominują ładunki kontenerowe.
źródło: dorzeczy