W czwartek wieczorem (23 października) w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się trzeci koncert laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego. Będzie to ostatni akord tegorocznego konkursu.
Konkurs Chopinowski. Dziś zabrzmią ostatnie akordy konkursu
W czwartek melomani usłyszą wybrane utwory Fryderyka Chopina, które pianiści wykonali podczas konkursowych zmagań.
Koncert rozpocznie występ dwóch Polaków, a jednocześnie zdobywców nagród specjalnych. Adam Kałduński – zdobywca nagrody im. Belli Davidovich za najlepsze wykonanie ballady – wykona Nokturn c-moll op. 48 nr 1. Z kolei Yehuda Prokopowicz, czyli zdobywca nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków, wykona właśnie dwa z nich – B-dur op. 17 nr 1 oraz a-moll op. 17 nr 4.
Piotr Alexewicz wykona Preludium cis-moll op. 45
Następnie melomani usłyszą Williama Yanga ze Stanów Zjednoczonych, laureata VI nagrody. W jego wykonaniu zabrzmi Nokturn H-dur op. 62 nr 1. Polak Piotr Alexewicz – zdobywca V nagrody (ex aequo) – wykona Preludium cis-moll op. 45. Zaś drugi laureat tej nagrody, czyli Vincent Ong z Malezji zagra Nokturn E-dur op. 62 nr 2.
Laureatka IV nagrody (ex aequo) Japonka Shiori Kuwahara podczas koncertu wykona Scherzo cis-moll op. 39. W wykonaniu drugiej zdobywczyni tej nagrody, czyli Chinki Tianyao Lyu melomani usłyszą Barkarolę Fis-dur op. 60.
Chinka Zitong Wang – laureatka III nagrody – podczas koncertu wykona Wariacje B-dur na temat „Je vends des scapulaires” z opery „Ludovic” Hérolda i Halévy’ego op. 12. Zdobywca II nagrody Kevin Chen z Kanady wykona natomiast sześć preludiów: Preludium A-dur op. 28 nr 7, Preludium fis-moll op. 28 nr 8, Preludium E-dur op. 28 nr 9, Preludium cis-moll op. 28 nr 10, Preludium H-dur op. 28 nr 11 i Preludium gis-moll op. 28 nr 12.
Koncert laureatów zakończy występ zwycięzcy konkursu – Amerykanina Erica Lu. Artystę usłyszymy w Koncercie fortepianowym f-moll op. 21, a towarzyszyć mu będzie orkiestra Filharmonii Narodowej pod kierunkiem Andrzeja Boreyki.
Nowa orkiestracja koncertów Chopina
Podczas przesłuchań finałowych uwagę słuchaczy zwróciła uwagę inna niż dotychczas znana orkiestracja koncertów. Orkiestra wykonywała bowiem koncerty fortepianowe Chopina, korzystając z materiałów nutowych przygotowanych przez zespół badawczo-redaktorski Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Partytury zostały zredagowane dzięki studiom nad historycznymi źródłami i z zamysłem jak najbardziej precyzyjnego oddania intencji twórczych kompozytora.
Praca nad przygotowaniem partytur koncertów trwała ponad rok
Jak wyjaśnił Instytut Chopina, dotychczas niektóre popularne na rynku nutowym wydania koncertów Chopina zawierały rozmaite zmiany w stosunku do częściowo zachowanego rękopisu Koncertu f-moll i oryginalnych pierwszych partytur obu koncertów opublikowanych w 1833 i 1836 roku u francuskiego wydawcy Maurice’a Schlesingera. Zmiany wobec tych źródeł dokonywane w powszechnie stosowanych wydaniach dotyczyły głównie instrumentacji.
Praca nad przygotowaniem partytur koncertów trwała w NIFC ponad rok, a pierwsza ich wersja została przekazana muzykom Filharmonii Narodowej w lutym 2025 r. i została wykorzystana podczas Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego. Ostatecznych poprawek redaktorzy dokonali w porozumieniu i po konsultacjach z warszawskimi filharmonikami.
źródło: PAP