Istniejemy dzięki Waszym wpłatom!

Wspieraj Autora na Patronite

Miejsce reklamowe

Twoja reklama może być widoczna
w tym miesjcu. Napisz do nas

Minister edukacji Barbara Nowacka. Źródło: PAP / Piotr Nowak

Udostępnij ten artykuł

Raport IBE o braku prac domowych. Niepokojące skutki reformy

Miejsce reklamowe

Twoja reklama może być widoczna
w tym miejscu. Napisz do nas

Do MEN trafił raport opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych pokazujący, jakie efekty przyniosła likwidacja prac domowych. Aż 91 proc. nauczycieli w klasach IV-VIII zauważyło, że uczniowie mają trudności z utrwalaniem materiału. 84 proc. wskazało obniżenie chęci uczniów do nauki, a 77 proc. nauczycieli z tych klas zauważyło zmniejszenie samodzielności uczniów.

Ograniczenie zadawania prac domowych w szkołach podstawowych

Od 1 kwietnia 2024 roku obowiązują przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Zgodnie z przepisami w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, jednak nie są obowiązkowe.

Brak prac domowych krytykowany przez nauczycieli i rodziców

Jeszcze przed wprowadzeniem zakazu był on mocno krytykowany zarówno przez środowisko nauczycieli, jak i rodziców zaniepokojonych jego wpływem na dzieci. Po ponad roku obowiązywania nowych zasad zdecydowanie przeważają opinie, że likwidacja prac domowych była katastrofalną decyzją.

Raport IBE o braku prac domowych

Do MEN trafił raport opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych pokazujący, jakie efekty przyniosła likwidacja prac domowych w szkołach podstawowych. Eksperci pracujący nad tym dokumentem zbierali opinie nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Analiza oparta jest na danych z ponad 7,5 tys. ankiet z reprezentatywnej próby 2081 szkół. Wyniki są porażające.

Badani co prawda przyznali, że po decyzji minister Nowackiej dzieci mają więcej czasu na odpoczynek i zabawę oraz odczuwają mniej stresu. Jednocześnie aż 91 proc. nauczycieli w klasach IV-VIII zauważyło, że uczniowie mają trudności z utrwalaniem materiału. 84 proc. wskazało obniżenie chęci uczniów do nauki, a 77 proc. nauczycieli z tych klas zauważyło zmniejszenie samodzielności uczniów.

Ponad 80 proc. nauczycieli oceniło, że zmiany są niekorzystne dla uczniów

Łącznie 84,9 proc. nauczycieli klas I-III i 89,9 proc. klas IV-VIII ze szkół publicznych oceniło, zmiany wprowadzone przez MEN nie są korzystne dla uczniów.

IBE wskazuje, że znaczna grupa nauczycieli chce przywrócenia obowiązkowych zadań domowych, choć nie w pełnym, ale ograniczonym zakresie. Szczególny nacisk kładą na przedmioty egzaminacyjne, a więc język polski, matematykę czy języki obce.

IBE rekomenduje przywrócenie systemu oceniania prac domowych

Zwolennicy utrzymania dotychczasowego ograniczenia są nieliczni i argumentują głównie dobrem uczniów i nowymi realiami technologicznymi. Zestawiając oba nurty, widać wyraźnie, że w dyskursie dyrektorów przeważa krytyka obecnych rozwiązań i oczekiwanie korekty wprowadzonej zmiany w stronę przywrócenia przynajmniej części dotychczasowych praktyk

– napisano

Kolejną rekomendacją są przywrócenie systemu oceniania prac domowych oraz wprowadzenie limitów liczbowych prac domowych w miesiącu.

Dyrektorki i dyrektorzy rekomendują, aby regulacje ministerialne wyznaczały jedynie ogólne ramy, a pozostawiały szkołom i nauczycielom przestrzeń do podejmowania decyzji w zakresie praktyki zadawania i oceniania prac domowych

– czytamy

źródło: dorzeczy

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Miejsce reklamowe

Twoja reklama może być widoczna
w tym miejscu. Napisz do nas