Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

37 proc. Polaków doświadczyło próby wyłudzenia danych osobowych przez telefon

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez serwis ChronPESEL.pl oraz Krajowy Rejestr Długów (KRD) wynika, że aż 37 proc. Polaków zetknęło się z próbą wyłudzenia danych osobowych podczas rozmowy telefonicznej. 47 proc. respondentów doświadczyło tego zagrożenia poprzez wiadomości e-mail.

Jak podano, 37 proc. respondentów zetknęło się z wyłudzeniem lub próbą wyłudzenia danych w czasie rozmowy telefonicznej, a 34 proc. spotkało się z tym w wiadomościach wysyłanych na komunikatorachfałszywych stronach internetowych.

Wśród osób w wieku 18-24 lata próby wyłudzenia danych były najczęściej przeprowadzane za pośrednictwem SMS-ów oraz e-maili. Aż 16 proc. respondentów przyznało, że padło ofiarą kradzieży danych.

,,To tym bardziej niepokojące, że 41 proc. młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16 proc. respondentów z pokolenia Z przyznało, że osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca.” – ocenił ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd

W publikacji poinformowano również, że łącznie konsumenci są winni operatorom 497,7 mln zł, a aktualnie w Krajowym Rejestrze Długów figuruje 173,8 tys. dłużników będących osobami fizycznymi. Ich średnie zadłużenie wynosi 2,9 tys. zł. Jak przekazał prezes KRD Adam Łącki, najmniejszy problem z terminowym regulowaniem opłat za internet czy telefon mają młode osoby w wieku 18-25 lat.

,,Obecnie w naszej bazie jest wpisanych 14,6 tys. dłużników z tej grupy wiekowej, których długi wynoszą 47,2 mln zł. Jednak należy pamiętać, że jednocześnie przedstawicieli pokolenia Z wyróżnia najwyższe średnie zadłużenie, więc w kolejnych latach ich zaległości mogą znacznie wzrosnąć. Natomiast obecnie blisko trzykrotnie więcej do oddania operatorom telekomunikacyjnym mają konsumenci w średnim wieku (36-45 lat), których długi przekraczają 141 mln zł. Warto podkreślić fakt, że im wyższy wiek, tym mniejsze średnie zadłużenie.” – poinformował Łącki

W informacji przekazano, że problem z terminowym płaceniem rachunków mają częściej mężczyźni, których długi wobec operatorów telekomunikacyjnych wynoszą 294 mln zł. W przypadku kobiet zadłużenie to wynosi 203,7 mln zł.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.plKrajowego Rejestru Długów zostało przeprowadzone w październiku 2024 r. metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1,5 tys. dorosłych Polaków przez IMAS International. (PAP)

Eksperci zalecają zwiększenie edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz ostrożność przy podawaniu danych osobowych przez telefon czy internet. Kampanie informacyjne i szkolenia mogą znacząco poprawić poziom świadomości społeczeństwa w tym zakresie.

Źródła: ccnews/pap