Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK i dworca kolejowego, fot. Paweł Supernak

Budowa CPK. Rząd podał koszty i nowy harmonogram

Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią – podała kancelaria premiera. Według obecnych danych całkowita wartość kosztów programu CPK do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Rada Ministrów zatwierdziła nową uchwałę dotyczącą wprowadzenia programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, która została przedłożona przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 – poinformowała we wtorek kancelaria premiera.

CPK ruszy w 2032 r. 

Zgodnie z nowym harmonogramem, do końca 2032 r. planowane jest uruchomienie pierwszego etapu Lotniska CPK oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Ponadto, w rozwojowej fazie będą prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu „Polska w 100 minut” podróż z Warszawy do tych miast ma zająć docelowo ok. 100 minut.

Koszty programu CPK

Zaktualizowany całkowity koszt programu CPK do 2032 r. wyniesie 131,7 mld zł. Realizacja inwestycji w CPK będzie się odbywać przy wsparciu funduszy Skarbu Państwa, środków unijnych oraz zewnętrznych, takich jak kredyty bankowe i obligacje emitowane przez spółkę CPK. 

Zauważono, że uruchomienie lotniska CPK spowoduje przeniesienie ruchu komercyjnego z warszawskiego lotniska Chopina, co ma na celu zapewnienie rentowności CPK. 

Na inwestycje kolejowe zostało przeznaczone 76,8 mld zł.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała we wtorek komunikat, w którym podała zaktualizowany całkowity koszt programu CPK do 2032 r. o wartości 131,7 mld zł. W ramach tego programu na inwestycje kolejowe przeznaczono 76,8 mld zł, natomiast 42,7 mld zł zostanie wydane na projekty związane z lotniskami.

Na projekty wspierające działalność lotniska oraz inwestycje drogowe przeznaczone zostaną mniejsze kwoty wynoszące po 2,5 mld zł. Dodatkowo, 1,7 mld zł zostanie zainwestowane w tabor dla Kolei Dużych Prędkości, 0,8 mld zł w projekty rozwojowe, takie jak Airport City i Cargo City, a 0,3 mld zł na program społeczno-gospodarczy. 

W ramach całego programu 4,3 mld zł stanowi rezerwę inwestycyjną.

Źródło: PAP