Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że Polska wyraża poparcie dla inicjatywy Komisji Europejskiej dotyczącej połączenia stolic europejskich szybką koleją. Podkreślił również, że prowadzi rozmowy z ministrami transportu z Niemiec i Czech na temat utworzenia szybkiej linii kolejowej łączącej Warszawę z Berlinem i Pragą.
Podczas czwartkowego briefingu prasowego na międzynarodowej konferencji „Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T” w EC1 w Łodzi, Klimczak zadeklarował poparcie oraz zaangażowanie Polski w ideę połączenia wszystkich europejskich stolic za pomocą kolei dużych prędkości. Wydarzenie miało miejsce w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szef resortu infrastruktury wyjaśnił, że jest to jeden z priorytetów, który został przekazany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej, Ursulę von der Leyen, nowemu komisarzowi ds. transportu, Apostolosowi Cicikostasowi.
„Tę misję przyjął komisarz. Ja także popieram tego typu program i będę pracował z panem komisarzem nad połączeniem europejskich stolic koleją dużych prędkości. Od samego początku swojej misji w rządzie zabiegałem, żeby tego typu połączenie wykonane było w pierwszym rzędzie ze stolicą Niemiec i Czech. Wyrażam duże zadowolenie, że polskie plany zostały wkomponowane w strategię Komisji Europejskiej” – podał minister infrastruktury.
Klimczak wspomniał, że trwają już rozmowy z ministrami z Niemiec i Czech w sprawie utworzenia szybkiego połączenia kolejowego między Warszawą a Berlinem i Pragą.
Podkreślił, że w kontekście Polski oznaczałoby to wydłużenie planowanej linii „Y”, mającej długość 480 km, która połączy Warszawę, port lotniczy CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław, stanowiąc część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
„Dotyczy to przedłużenia „Y” z Poznania do Berlina i z Wrocławia w kierunku Pragi” – powiedział Klimczak.
Minister transportu Czech Martin Kupka, uczestniczący w konferencji w Łodzi, zaznaczył, że konieczne jest inwestowanie w integrację transportu w całej Unii Europejskiej. Dodał, że kolej dużych prędkości stanowi fundament europejskiej komunikacji.
„Stworzy alternatywę dla połączeń lotniczych. Kolej będzie konkurencją i bardziej zrównoważonym środkiem transportu” – podkreślił Kupka.
Aktualnie podróż pociągiem z Warszawy do Berlina zajmuje ponad 5 godzin, a do Pragi – ponad 8 godzin.
W Polsce budowa Systemu Kolei Dużych Prędkości ma powstać w ramach Programu CPK. Zgodnie z planem, do końca 2032 roku ma zostać oddany do użytku odcinek KDP łączący Łódź z Warszawą, który będzie miał długość około 130 km. Do 2035 roku przewidziano również realizację fragmentów trasy prowadzących z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie „Y”, zgodnie z parametrami KDP, będą mogły osiągać prędkości od 300 do 320 km/h.
Minister infrastruktury zaznaczył, że Polska planuje nie tylko dynamicznie wdrażać, ale także kształtować politykę inwestycji w sektorze transportu i komunikacji podczas swojego przewodnictwa w Radzie UE.
Ogłosił, że poruszonymi kwestiami w rozmowach będzie kontynuacja rozwoju europejskiej sieci transportowej oraz finansowanie transportu w nadchodzącej perspektywie budżetowej UE po 2027 roku. Podkreślił, że aby Europa, w tym Polska, mogła efektywnie zrealizować i zbudować różnorodne trasy komunikacyjne związane z siecią TEN-T, niezbędne jest zapewnienie stabilnego źródła finansowania.
„W tym roku pojawi się pierwszy draft dotyczący nowej perspektywy finansowej UE. Zabiegam o to, aby pojawiły się konkretne zapisy na finansowanie budowy kolei, dróg, transportu morskiego, lotniczego. To wszystkie rodzaje transportu, które należy równoważyć i żadnego z nich nie należy lekceważyć” – poinformował minister infrastruktury.
Dodał, że całkowity koszt pełnej realizacji podstawowej i rozszerzonej sieci TEN-T wynosi około 845 mld euro. „10 procent tej sumy będzie potrzebne, żeby zrealizować komponent bazowy i rozszerzony w Polsce, czyli brakuje nam 85 mld euro, abyśmy mogli dokończyć te sieci. To są pieniądze, o które zabiegamy” – wyjaśnił Klimczak.
Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) stanowi kluczową sieć głównych tras transportowych w Unii Europejskiej, obejmującą drogi, linie kolejowe, połączenia lotnicze, morskie oraz rzeczne, a także centra multimodalne i węzły miejskie. Jej celem jest ułatwienie efektywnego transportu osób i towarów, zapewnienie dostępu do miejsc pracy oraz usług, a także wspieranie handlu i wzrostu gospodarczego.
Źródło: PAP