Fot. PAP/Piotr Polak

Polregio zawiadomiło prokuraturę ws. umów zawieranych przez były zarząd

Polregio złożyło zawiadomienie do prokuratury o możliwych nadużyciach byłego zarządu. Wewnętrzny audyt wykazał nieprawidłowości, a straty mogą sięgać nawet setek tysięcy złotych.

Jak dowiedziała się PAP, zawiadomienie do prokuratury to wynik kontroli wewnętrznej przeprowadzonej w spółce na zlecenie obecnego zarządu. Sprawdzono wydatki na usługi doradcze, prawne i marketingowe, a także zasadność korzystania z kart służbowych.

Audyt wykazał, że w latach 2022-2023 spółka zawarła trzy umowy na doradztwo z Arkadiuszem Siwką (wieloletnim współpracownikiem Antoniego Macierewicza), któremu wypłacono 266 tys. zł brutto wynagrodzenia, mimo że miał nie świadczyć pracy. Siwko jako doradca, miał połowę czasu pracy wykonywać w siedzibie Polregio przy ulicy Kolejowej 1 w Warszawie. Kontrola wykazała jednak, że nie uczestniczył w posiedzeniach organów spółki, ani razu nie zalogował się na specjalnie dla niego utworzoną skrzynkę mailową, nie ma też żadnego dokumentu, który mógłby świadczyć o wykonywaniu pracy.

Pomimo braku aktywności w trakcie trwania pierwszej umowy, na polecenie ówczesnego zarządu, zawarto z Siwką kolejne.

W złożonym do prokuratury zawiadomieniu spółka zaznacza, że tym sposobem wyrządzono szkodę znacznej wartości tj. z art. 296 Kodeksu karnego.

Kontrola wykazała również, że członkowie zarządu spółki w latach 2020-2024 wydali z kart służbowych setki tysięcy złotych na „nieuzasadnione korzyścią dla spółki” wizyty w restauracjach, hotelach, a także na zakupy na stacjach paliw i fast foodach.

Prezes Polregio od maja 2020 r. do kwietnia 2023 r., Artur Martyniuk miał wydać w takich miejscach, przez trzy lata, ze służbowej karty ponad 163 tys. zł, w tym m.in. w dniu wolnym od pracy – 1 listopada 2021 roku wizytował restauracje w Warszawie i Olsztynie. W podobny sposób miał używać służbowej karty jego następca na stanowisku prezesa Adam Pawlik, wydając przez cztery lata prawie 140 tys. zł.

Według audytu, dyrektor biura marketingu w latach 2021-2024 wydała ponad 42 tysiące złotych, głównie na alkohol, kosmetyki i galanterię skórzaną.

Rzecznik Polregio Jakub Leduchowski potwierdził przeprowadzenie kontroli wewnętrznych przez spółkę oraz stwierdzenie licznych nieprawidłowości. Potwierdził też skierowanie zawiadomienia do prokuratury. Spółka dokonała zmian kadrowych w biurze marketingu.

,,Nowy zarząd dokonał przeglądu umów, w tym PR oraz marketingowych. Wypowiedział te, które były niekorzystne. Dało to miesięczną oszczędność z tego tytułu blisko 200 tys. zł […] Budżet planowany przez poprzednie władze na rok 2025 zmniejszono o połowę” – powiedział PAP Leduchowski

Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie. Własnością Polregio jest 337 pojazdów.

pap