Według badania opublikowanego we wtorek, 54% młodych pracowników stwierdziło, że umiejętności miękkie, takie jak empatia, komunikacja i praca zespołowa, są ważne na rynku pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się wiedza zawodowa i umiejętności językowe.
Autorzy badania „Umiejętności przyszłości oczami młodych pracowników” zauważyli, że umiejętności zawodowe, takie jak wiedza branżowa, są również ważne w miejscu pracy dla 37% młodych pracowników, a według 35% znajomości języków obcych. Co trzeci respondent (32%) stwierdził, że ważna jest edukacja, a 30% – kompetencje cyfrowe, czyli znajomość programów i wykorzystanie sztucznej inteligencji.
Autorzy badania zwracają uwagę, że tradycyjne modele rozwoju kariery opierały się na wykształceniu i wiedzy specjalistycznej. Jednak wraz z rozwojem technologii i przyspieszeniem zmian rynkowych, młodzi pracownicy zaczynają postrzegać swoje kompetencje w innym świetle.
Zwracają uwagę, że, zdolności adaptacyjne, kreatywność i umiejętności komunikacyjne „stają się coraz ważniejsze nie tylko dla wytyczania własnych ścieżek w zróżnicowanych zespołach, ale także dla budowania efektywnych ścieżek kariery na różnych jej etapach”. – stwierdza.
Różnice pokoleniowe widać także w podejściu do umiejętności autoprezentacji 19% młodszego pokolenia uważa je za ważne, w porównaniu do 11% w grupie 55+.
Autorzy badania twierdzą, że może to wynikać z faktu, że dla młodszych osób coraz ważniejsze staje się budowanie marki osobistej i skuteczne prezentowanie się w środowisku zawodowym.
Badanie „Kompetencje przyszłości oczami najmłodszych pracowników” zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Pracuj.pl w grudniu 2024 roku.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI na grupie 2059 Polaków w wieku 18-65 lat. Skład próby był kontrolowany ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania respondenta.
Źródło: PAP