Zdjęcie ilustracyjne/wyborcza

Załamanie rynku piwa? KCPU: To nieprawda

Branża piwna przekonywała w ostatnim czasie, że na rynku piwa nastąpiło załamanie. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom uważa natomiast, że trudno mówić o załamaniu, ponieważ „średnio jedna osoba w 2023 r. wypiła 87,4 l tego rodzaju alkoholu”.

W ubiegłym roku branża piwna sprzedała o 100 milionów butelek i puszek mniej niż w 2023 roku. Oznacza to spadek o 1,7 proc. Wzrost zanotował natomiast segment piwa bezalkoholowego – wynosił on ponad 17 proc. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie zwrócił uwagę, że to najniższy wynik od 20 lat.

Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom wskazało jednak, że teza mówiąca o załamaniu rynka piwa jest nieuprawniona. Według ich danych średnie spożycie alkoholu w 2023 r., w porównaniu z 2022 rokiem, spadło o ok. 5 proc., a zmniejszenie spożycia odnosi się do wszystkich trzech rodzajów napojów alkoholowych (piwo 6 proc., wino 5 proc., napoje spirytusowe 3 proc.).

Według KCPU, trudno w takim razie mówić o załamaniu rynku piwa. Nadal, średnio, jedna osoba w 2023 r. wypiła 87,4 l tego rodzaju alkoholu, a ponad połowa alkoholu w Polsce nadal spożywana jest w postaci piwa. Piwo odpowiada zatem za większość konsumpcji alkoholu w Polsce. Jednocześnie KCPU kwestionuje narrację branży piwowarskiej, zgodnie z którą zwiększona konsumpcja i popularność piw bezalkoholowych prowadzi do zmniejszenia konsumpcji alkoholu.

KCPU zwraca również uwagę na to, że reklama i promocja piwa, w tym piwa bezalkoholowego to przyzwyczajanie klienta do obecności piwa w różnych sytuacjach w jego życiu i budowanie pozytywnych skojarzeń poprzez reklamę. Jednocześnie KCPU przedstawia postulat kampanii edukacyjnej dot. roli piw bezalkoholowych w inicjacji alkoholowej nieletnich.

Można by wręcz rozważyć podjęcie w sklepach akcji edukacyjnych dotyczących problematyki tzw. piw bezalkoholowych, których celem byłaby demaskacja kulturowych kodów związanych z piciem alkoholu, na przykład poprzez zamieszczanie na półkach informacji „Napój bezalkoholowy przyspiesza inicjację alkoholową Twojego dziecka! Czy na pewno chcesz ryzykować?”, czy oddziaływanie na klienta na inne dostępne sposoby – czytamy

Piwo w Polsce jest uprzywilejowanym prawnie alkoholem, który można reklamować w mediach, czy miejscach publicznych oraz eksponować w sklepach pomiędzy produktami spożywczymi bez wydzielonego miejsca, jak ma to miejsce przy sprzedaży wina czy wódki. KCPU również zwraca uwagę, że piwo jako jedyny alkohol na rynku, nie jest objęte regulacją dotyczącą umieszczania napojów alkoholowych w punktach sprzedaży.

źródło: dorzeczy