Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje wydzierżawić około 185 hektarów gruntów w gminach Baranów, Teresin, i Wiskitki. Umowy dzierżawy będą podpisywane w trybie bezprzetargowym, a ich okres obowiązywania zakończy się nie później niż 31 grudnia 2025 roku. Poszczególne działki mogą jednak być zwracane wcześniej w zależności od postępu prac budowlanych i przygotowawczych.
CPK prowadzi jednocześnie Program Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego zakupił dotychczas 1620 działek o łącznej powierzchni 1485 ha, co stanowi prawie 39% terenu niezbędnego do realizacji lotniska i infrastruktury kolejowej. Łącznie obszar objęty decyzją lokalizacyjną wynosi 2588 ha.
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił plan wydzierżawienia około 185 hektarów gruntów z obszaru planowanej inwestycji, obejmującej gminy Baranów, Teresin i Wiskitki. Według spółki decyzja ta jest ukłonem w stronę lokalnych rolników, umożliwiając im tymczasowe korzystanie z terenów, które obecnie nie są bezpośrednio wykorzystywane do prac budowlanych.
Zaktualizowany harmonogram zakłada, że nowe lotnisko wraz z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę portu lotniczego, ale także rozbudowę infrastruktury transportowej, mającej na celu integrację regionu z resztą kraju.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to strategiczna spółka Skarbu Państwa powołana do realizacji Programu wieloletniego, który obejmuje budowę nowego portu lotniczego oraz towarzyszącej infrastruktury transportowej. Jej celem jest stworzenie centralnego węzła komunikacyjnego, który zintegruje sieci transportowe Polski i zwiększy jej rolę jako kluczowego hubu w Europie Środkowo-Wschodniej. Nadzór nad spółką sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK powstanie centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią, początkowo zaprojektowane do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Lotnisko ma być częścią większego systemu obejmującego Koleje Dużych Prędkości (KDP), drogi ekspresowe, autostrady oraz sieć przesyłową. Koszt inwestycji do 2032 roku szacuje się na 131,7 mld zł.
Projekt CPK ma przyczynić się do poprawy dostępności transportowej kraju, rozwoju gospodarki i stworzenia nowych miejsc pracy. Jednocześnie jest wyzwaniem logistycznym i finansowym, szczególnie w kontekście pozyskiwania gruntów oraz koordynacji z lokalnymi społecznościami.
Plan zakłada ukończenie pierwszego etapu, w tym lotniska i odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią, do końca 2032 roku. W przyszłości CPK ma stać się ważnym elementem europejskiej sieci transportowej, łącząc kluczowe ośrodki miejskie w Polsce oraz wspierając rozwój regionów.