Rejon Basenu Kaszubskiego, w którym operuje spółka Bulk Cargo. W tle Szczecin (fot. Andrzej Kraśnicki jr)

Były wiceminister: Tusk oddaje szczeciński port Niemcom. Reakcja Arkadiusza Marchewki

Były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk napisał w mediach społecznościowych, że rząd oddaje nabrzeża i infrastrukturę portu w Szczecinie Niemcom. W odpowiedzi usłyszał, że już za czasów PiS firma Rhenus zdobyła część udziałów.

Gróbarczyk: Spłata zobowiązań wyborczych zaczęła się od Szczecina

,,To już fakt! Tusk oddaje szczeciński port Niemcom (nabrzeża i infrastrukturę). Spłata zobowiązań wyborczych zaczęła się od Szczecina. Czekają nas dalsze spadki przeładunków i marginalizacja Portu Szczecin-Świnoujście” – napisał Gróbarczyk w mediach społecznościowych

Na stronie wpolityce przeczytać można, co polityk miał na myśli mówiąc, że Donald Tusk oddaje ten port Niemcom.

,,Minister zajmujący się gospodarką morską, czyli minister infrastruktury, ma prawa pierwokupu co do nabycia udziałów w tym przedsiębiorstwie. Powinien więc skorzystać z tego prawa w tej sytuacji i chociażby wskazać port, który powinien nabyć to przedsiębiorstwo, a potem go regularnie wydzierżawić, wprowadzić inną formę zarządzania, ponieważ to są najlepsze grunty, najlepsze nabrzeża […] Przede wszystkim tu biegnie głęboki na 12,5 metra tor wodny, który został wykonany, aby podnieść możliwość przeładunków w tym porcie.”

Reakcja Arkadiusza Marchewki

Do wpisu odniósł się sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

,,Po pierwsze, doszło do transakcji pomiędzy prywatną firmą Rhenus i udziałowcami prywatnej firmy Bulk Cargo. Na skutek tego Rhenus stał się jej większościowym udziałowcem. Skoro mówimy o prywatnych firmach, to jasne jest, że w transakcji nie uczestniczyła spółka skarbu państwa” – zaznaczył

,,Związki zawodowe oraz blisko 200 pracowników wręcz domagało się przeprowadzenia tej transakcji, widząc w niej szansę na poprawę swojej sytuacji” — podkreślił Marchewka

Spółka Bulk Cargo w szczecińskim porcie zarządza terminalem przeładowującym węgiel, koks, rudę żelaza i inne towary masowe oraz drobnicę.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pod koniec października ubiegłego roku informował, że łączna liczba wykonanych przeładunków po trzech kwartałach 2024 r. wyniosła 23,9 mln ton, czyli 11,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. Wyjaśniono, że spadek spowodowało przede wszystkim zmniejszenie importu węgla (w tej grupie ładunkowej odnotowano spadek 60 proc. rok do roku).

Źródła: dorzeczy/businessinsider/wpolityce