Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły apeluje do prezydenta o zawetowanie ustawy dotyczącej zmian w edukacji. Autorzy apelu przekonują, że nowelizacja prawa oświatowego z 21 listopada stanowi zagrożenie dla poziomu nauczania oraz konstytucyjnych praw rodziców.
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły apeluje do prezydenta o weto
Zdaniem autorów apelu, nowelizacja prawa oświatowego z 21 listopada stanowi zagrożenie dla narodowego charakteru polskiej szkoły, poziomu nauczania oraz konstytucyjnych praw rodziców. Ich zdaniem przyjęte regulacje są bowiem „nośnikiem ponadnarodowych polityk transformacji szkolnictw krajowych w kierunku budowy w szkołach i poprzez szkoły tzw. społeczeństwa inkluzywnego”.
Koalicja wskazuje na ingerencję państwa w rozwój dziecka
Projekt bowiem bazuje na opracowaniu Instytutu Badań Edukacyjnych pt. „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji”.
Dokument ten, ukierunkowany na rozwój postaw uczniów, wzbudza poważne zastrzeżenia nadmierną ingerencją państwa w rozwój dziecka
– czytamy
Redefinicja podstawy programowej kształcenia ogólnego
Zasadnicza zmiana ma dotyczyć redefinicji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Z dotychczasowej definicji usunięte zostanie treści nauczania i obligatoryjność, które zastąpią „oczekiwane efekty uczenia się” i „doświadczenia edukacyjne”.
Autorzy apelu przekonują, że zmiany doprowadzą do pozbawienia szkoły funkcji przekaziciela polskiego kodu kulturowego, zawężenie wiedzy uczniów o świecie i jej wybiórczość, sukcesywne obniżanie poziomu edukacji, rozwarstwienie edukacyjne, infantylizacja kształcenia oraz otwarcie szkoły na propagandę ideologiczną.
Jedną z głównych zmian zagrażających prawom rodziców przewidziano z kolei w art. 1 pkt 13 lit. b ustawy, który wprowadza zasadę domyślnej zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach fakultatywnych. Biorąc pod uwagę, że tematyka takich zajęć może wkraczać w obszar wychowania, zmiana taka może prowadzić do naruszenia konstytucyjnej zasady pierwszeństwa w wychowaniu rodziców, nieinformowania o zajęciach niepożądanych przez rodzica na czas lub na dzień je poprzedzający. Udział niepełnoletniego ucznia w takich zajęciach powinien być uzależniony od uprzedniej, wyraźnej zgody rodziców
– przekonują autorzy pisma
źródło: dorzeczy

