Branża piwna sprzedała w ubiegłym roku o 100 mln butelek i puszek piwa mniej niż w 2023 r., czyli o 1,7 proc. – podały w czwartek Browary Polskie. Jedynie segment piwa bezalkoholowego odnotował wzrost – o ponad 17 proc.
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce, znany jako Browary Polskie zauważył, że obecny wynik jest najniższy od dwóch dekad. Według danych, największe spadki odnotowano w segmentach piw lagerowych (3,1% w porównaniu do roku ubiegłego) oraz w piwach mocnych (3,8% w skali roku).
„To efekt, z jednej strony trendów prozdrowotnych wśród konsumentów, a z drugiej spadającej ekonomicznej dostępności piwa” – zauważono.
Igor Tikhonov, prezes Browarów Polskich podkreślił, że ubiegłoroczny spadek w całym rynku był już kolejnym takim przypadkiem w branży, która w ciągu ostatnich pięciu lat zmniejszyła się o około 10 proc. Zauważył, że ceny piwa rosną od 2019 roku, a ich skumulowany wzrost osiągnął 43 proc. Głównym powodem tej sytuacji jest, jak zaznaczył, wzrost akcyzy na napoje alkoholowe.
Przemysł przewiduje, że do 2027 roku cena piwa wzrośnie o ponad 10 proc.
Według Tikhonova istotnymi wyzwaniami dla branży jest malejąca liczba ludności, a także „uwarunkowania związane ze zmianą życia”, zwłaszcza po pandemii COVID-19. „Liczba spotkań, liczba okazji do spotkań, a zatem do spożywania alkoholu się ograniczyła” – zaznaczył. Wspomniał, że wzrastająca inflacja również negatywnie oddziałuje na branżę.
Piwo bezalkoholowe zyskuje na popularności
Zauważył, że chociaż w 2023 roku wszystkie segmenty rynku piwnego odnotowały spadki, to w 2024 roku sprzedaż piwa bezalkoholowego wzrosła. Sprzedano o 17,4% więcej butelek i puszek tych produktów niż w ubiegłym roku.
W odniesieniu do wolumenu, segment piwa bezalkoholowego stanowi 6,4% całego rynku piwnego. Wzrost ten dotyczy także wartości sprzedaży piwa bezalkoholowego, która wzrosła o 16,8% (osiągając 7,5% rynku). Całkowita wartość sprzedaży piwa bezalkoholowego przekroczyła 1,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o prawie 250 milionów złotych w porównaniu do roku ubiegłego.
„Najważniejszym kanałem sprzedaży piwa pozostaje handel tradycyjny, który odpowiada za 62,7 proc. całkowitej wartości piwa sprzedanego na polskim rynku” – poinformowały Browary Polskie.
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie zrzesza producentów piwa.
Źródło: PAP,BusinessInsider