Nowy Rok przyniósł zmiany w funkcjonowaniu listów dostarczanych przez Pocztę Polską. Od 1 stycznia niektóre podmioty muszą zacząć korzystać z systemu e-Doręczeń. Oznacza to nowy etap wdrożenia usługi doręczeń elektronicznych.
Jak zaznaczono w komunikacie przedstawionym przez Pocztę Polską, od środy obowiązek założenia konta na platformie mają podmioty publiczne, tj. urzędy, samorządy oraz osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, np. adwokaci, księgowi, notariusze. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to rezygnację z tradycyjnie drukowanych, pieczętowanych oraz wysyłanych fizycznie listów poleconych do obywateli. Korespondencja z takimi instytucjami będzie odbywać się za pomocą e-Doręczeń.
„Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz oraz konieczności odbierania listów poleconych urzędowych czy korespondencji pomiędzy firmami i zwykłymi osobami w tradycyjnej, papierowej, formie” – skonstatował Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za jej cyfryzację.
Korzystanie z nowej usługi jest możliwe po uprzednim założeniu adresu do doręczeń elektronicznych (w skrócie ADE) – na stronie edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Osoba fizyczna, która zdecyduje się na założenie własnego ADE, uzyska możliwość aktywowania usługi e-Doręczeń. Aby to zrobić, należy wybrać zakładkę „usługi dodatkowe”. Wówczas użytkownik będzie mógł nie tylko odbierać elektroniczne listy polecone, ale również wysyłać je innej osobie fizycznej. Warunkiem oczywiście będzie posiadanie przez adresata ADE wraz z aktywnym potwierdzaniem odbioru. System umożliwi ponadto dodawanie załączników oraz dostęp do pełnej historii korespondencji.
Użytkowanie ADE przypomina obsługę poczty e-mail, jednak Poczta Polska zapewnia o znacznie szczelniejszych zabezpieczeniach korespondencji wysyłanych tą drogą. W komunikacie podkreślono również, że e-Doręczenia oznaczają dostęp do przesyłek 24/7 z dowolnego miejsca na świecie, gdzie tylko użytkownik będzie miał dostęp do internetu.
Zaznaczono jednak, że zakładanie ADE nie jest obowiązkowe dla osób fizycznych. „Jeśli obywatel tego nie zrobi, Poczta nadal będzie wysyłała mu listy polecone w tradycyjnej, papierowej formie” – wyjaśniono w informacji dotyczącej nowego systemu doręczeń.
Finalnie odbiór e-doręczeń ma być możliwy także w ramach aplikacji mObywatel. Aby sprawdzić czy urząd, do którego chce się wysłać korespondencję, korzysta już z e-Doręczeń, wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/sprawdz-czy-twoj-urzad-korzysta-z-e-doreczen.