Pociąg PKP Intercity, fot. PAP/Łukasz Gągulski

Piętrowe pociągi w PKP Intercity. Trzy podmioty wyraziły chęć realizacji dostawy

Trzy podmioty zgłosiły się do postępowania na dostawę 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia to: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility i Alstom Polska – podało PKP Intercity.

PKP Intercity poinformowało w październiku br. o procesie przetargowym w formie dialogu konkurencyjnego, mającego na celu nabycie 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z opcją zakupu dodatkowych 30 pociągów. Będą to pierwsze tego rodzaju pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Szacunkowa wartość podstawowego zamówienia wynosi niemal 10 mld zł brutto.

Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu będą analizowane w styczniu 2025 r., a zaproszenia do udziału w dialogu konkurencyjnym planowane są na luty 2025 r. Sam dialog ma odbywać się w lutym i marcu 2025 r. W kwietniu będą przyjmowane oferty przetargowe, natomiast rozstrzygnięcie postępowania przewiduje się na wrzesień 2025 r.

PKP Intercity początkowo zamierzało zakupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik jednak zdecydował się unieważnić dwa przetargi. W przypadku drugiego z nich, oferta złożona przez konsorcjum nie mogła być oceniona, ponieważ upłynął termin, w którym można było ją zaakceptować. Pierwsze postępowanie zostało anulowane, ponieważ złożona propozycja przekraczała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty wyniosła ponad 7,8 mld zł brutto, co oznaczało, że przewidziany budżet został przekroczony o 2,4 mld zł.

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zaznaczył, że piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne oferują wiele korzyści w porównaniu do pociągów typu push-pull, w tym mniejsze zużycie energii, co, jak podkreślił, „w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne”.

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych umiejscowionych na końcach składu oraz z członów pośrednich. PKP Intercity dysponuje już elektrycznymi zespołami trakcyjnymi takimi jak: Pendolino, FLIRT, Dart oraz ED74.

W przypadku pociągów typu push-pull, które składają się z lokomotywy oraz wagonów, ostatni wagon może pełnić funkcję sterowniczą. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z jej wnętrza, natomiast w sytuacji, gdy pociąg jest pchany, kontrola przechodzi na wagon sterowniczy.

PKP Intercity to największy operator kolejowy w Polsce, który zapewnia połączenia pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi miejscami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróże międzynarodowe po Europie.

Do 2030 r. PKP Intercity planuje wprowadzić niemal dwukrotnie więcej pociągów oraz zwiększyć liczbę pasażerów do blisko 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która przewiduje inwestycję w wysokości 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz infrastrukturę.