Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie. Eksport naszych produktów sięga 700 mln euro rocznie.
Polska największym producentem świec i zniczy w Europie
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec Łukasz Kuchta w rozmowie z PAP zauważył, że produkcja zniczy w Polsce odbywa się w bardzo zróżnicowanych firmach – od lokalnych wytwórni po nowoczesne zakłady przemysłowe. Podkreślił, że w polskiej branży 90 proc. rynku stanowią rodzinne przedsiębiorstwa.
To, co wyróżnia polską branżę, to ciągłość tradycji i różnorodność, które pozwalają elastycznie reagować na potrzeby rynku. Większość producentów to firmy rodzinne, budujące swoją pozycję przez lata pracy, doświadczenia i zaangażowania
– podkreślił
Kuchta podkreśla, że Polska pozostaje znaczącym „graczem” na świecie
Zgodnie z przywołanymi przez niego danymi wartość eksportu zniczy i świec wyniosła w ub. roku ok. 700 mln euro.
To rynek o dużej skali. Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie oraz znaczącym graczem na świecie
– zauważył
Wysoki poziom eksportu świec i zniczy
Prezes poinformował, że eksport świec i zniczy z Polski utrzymuje się na „stabilnym, wysokim poziomie”. Polskie produkty trafiają do większości krajów Unii Europejskiej – szczególnie do Niemiec, Francji, Włoch i krajów skandynawskich – a także na inne rynki, takie jak Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa.
Zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie polscy konsumenci zaczęli kupować droższe i lepiej wykonane znicze. Zaznaczył, że w Polsce dominują szklane znicze, często wytworzone z recyklingu, a znicze plastikowe stopniowo tracą na popularności, zarówno ze względu na przepisy dotyczące odpadów, jak i rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów.
Poza listopadowym szczytem sprzedaży coraz większe znaczenie mają również wkłady do zniczy oraz znicze przeznaczone na szczególne okazje – takie jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Babci, Dziadka, Mamy czy Taty
– podkreślił Kuchta
W Polsce coraz częściej pojawiają się produkty LED
Prezes zauważył też, że w Polsce pojawiają się nowe produkty – LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które część rynku traktuje jako „nowoczesne znicze”. Ocenił, że polskim producentom ciężko konkurować z Chinami.
Wielu producentów ściąga je właśnie bezpośrednio z Chin, czyli bardziej stają się dystrybutorami niż producentami. Udział tego typu produktów w polskim rynku zniczy to ok. 13-14 proc., a ta skala może być nawet większa
– zauważył
źródło: PAP
								
