Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zwróciła uwagę na potrzebę większego wsparcia dla kolei subregionalnych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Obecnie trwają prace nad zwiększeniem budżetu na rozwój infrastruktury kolejowej z 71 do 77 miliardów złotych, jednak znaczna część tych środków ma zostać przeznaczona na koleje dużych prędkości między głównymi metropoliami.
Minister podkreśliła, że proponowana redukcja finansowania kolei subregionalnych o prawie 9 miliardów złotych może pogłębić wykluczenie komunikacyjne mniejszych miast. Przykładem jest planowane połączenie Płock-Warszawa, które mogłoby skrócić czas podróży z ponad dwóch godzin do 45 minut. W obecnym kształcie programu takie inwestycje nie byłyby realizowane do 2032 roku.
Zdaniem Pełczyńskiej-Nałęcz, równomierny rozwój całej Polski wymaga inwestycji w infrastrukturę transportową średnich miast. Takie działania mogłyby przeciwdziałać depopulacji i poprawić dostępność komunikacyjną obszarów subregionalnych.
Decyzje dotyczące zmian w finansowaniu projektu CPK mają zapaść na najbliższym posiedzeniu rządu, podczas którego zostanie rozpatrzony m.in. projekt uchwały dotyczący kolejnego etapu realizacji programu na lata 2024–2030.