fot. Pixabay

Prezes UOKiK: konieczność aktualizacji przepisów dotyczących reklamy alkoholu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, w rozmowie z „Rzeczpospolitą” podkreślił potrzebę dostosowania przepisów dotyczących promocji i reklamy alkoholu do współczesnych realiów. Według niego obecne regulacje wymagają aktualizacji, aby lepiej odpowiadały na wyzwania rynkowe, społeczne i medialne.

Aktualizacja przepisów dotyczących reklamy alkoholu

Prezes UOKiK odniósł się do pytania „Rzeczpospolitej”, czy obecne regulacje dotyczące reklamy piwa – zwłaszcza w kontekście ich zgodności z zasadami zakazującymi kojarzenia reklamy z relaksem, sukcesem czy atrakcyjnością – są wystarczająco precyzyjne.

Użycie klauzul generalnych pozwala objąć swoim zakresem liczne praktyki przedsiębiorców bez konieczności szczegółowej legislacji ad casum. Z naszych doświadczeń wynika, że wyzwaniem jest zaangażowanie organów ścigania w zwalczanie tego proceder […] Z drugiej strony, tam gdzie prokuratura podejmuje działania, to ich skuteczność pełni bardzo dobrze funkcję prewencyjną. Dlatego myśląc o nowych przepisach, warto rozważyć całkowity zakaz reklamy alkoholu, bez wyjątków i podziałów na piwo, czy tzw. alkopopy- stwierdził Chróstny

Doprecyzowanie zakazów odnoszących się do reklam alkoholu

Prezes UOKiK powiedział, że z doświadczeń UOKiK wynika, że bezwarunkowo należy doprecyzować zakazy odnoszące się do promocji i reklamy alkoholu.

Te ujęte w ustawie wymagają aktualizacji, aby odpowiadać na bieżące wyzwania rynku, w tym marketingu napojów alkoholowych. Przede wszystkim powinniśmy rozważyć ograniczenie udziału postaci rozpoznawalnych publicznie, w szczególności aktorów, muzyków czy influencerów w takich działaniach marketingowych. Postulujemy zakaz reklamy piwa w mediach społecznościowych czy w trakcie wydarzeń sportowych i kulturalnych. Chcemy też wyeliminowania marketingu opartego na budowaniu pozytywnych skojarzeń ze spożyciem alkoholu – wskazał

Obecnie działające na polskiej koncesji stacje telewizyjne mogą reklamować piwo od godziny 20.00 do 6.00. Wyjątkiem jest promocja prowadzona przez organizatora imprezy sportowej w trakcie transmisji z niej.

źródło: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *