E-papieros jednorazowy, fot. PAP/Małgorzata Sawoch

Prezes Żabki o jednorazowych e-papierosach: akcyza praktycznie wyeliminuje je z rynku

Wprowadzenie akcyzy na jednorazowe e-papierosy praktycznie wyeliminuje je z rynku, ale nie wpłynie na sprzedaż Żabki – podał prezes Żabka Polska, Tomasz Suchański podczas telekonferencji.

Akcyza na jednorazowe e-papierosy

„E-papierosy jednorazowe, na które została nałożona akcyza, praktycznie wyeliminuje ten produkt z rynku, ale (…) rozmawiamy z producentami i widzimy, że ta konsumpcja przełoży się na inne nowoczesne czy nietradycyjne produkty tytoniowe. (…) Nie sądzimy, żeby to miało większy czy jakikolwiek wpływ na naszą sprzedaż, szczególnie że dotyczy to ostatniego kwartału tego roku” – poinformował prezes Żabki.

Sejm uchwalił 20 lutego br. nowelizację ustawy o akcyzie, mającą na celu m.in. zwiększenie obciążeń podatkowych dla jednorazowych e-papierosów oraz wprowadzenie akcyzy na wielorazowe papierosy elektroniczne. 

Stawka akcyzy

Zgodnie z nowymi regulacjami, stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji (wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze oraz urządzenia wielofunkcyjne) wyniesie 40 zł za sztukę. Akcyza na płyn w jednorazowych papierosach elektronicznych wzrośnie o 40 zł na każdy papieros począwszy od 1 lipca 2025 r. Nowe przepisy wejdą w życie 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem niektórych zapisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

Street food w Żabce

Marta Wrochna-Łastowska, członkini zarządu Żabka Polska odpowiedzialna za strategię finansową ogłosiła podczas telekonferencji, że do połowy bieżącego roku wszystkie sklepy Żabki zostaną wzbogacone o piece gastronomiczne umożliwiające przygotowywanie dań gotowych w stylu street food. 

Do końca grudnia 2024 roku oferta street food będzie dostępna w ponad 70% sklepów sieci Żabka. 

Z kolei Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska ds. strategii i rozwoju podkreślił, że montowane w sklepach piecyki konwekcyjno-mikrofalowe umożliwią sprzedaż dodatkowych ciepłych produktów, takich jak frytki, burgery i nuggetsy. „W czwartym kwartale ubiegłego roku największym powodzeniem cieszyła się pizza” – powiedział.

Ponad 1100 nowych sklepów

Wrochna-Łastowska ogłosiła, że w bieżącym roku Żabka planuje otworzyć ponad 1100 nowych sklepów, co stanowi około 10 proc. więcej niż przewidywano w ubiegłym roku. 

W poniedziałek spółka ogłosiła, że zysk netto Grupy Żabka w 2024 roku wyniósł ponad 592,7 mln zł, co oznacza wzrost o 66,4 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. 

Żabka to sieć sklepów convenience, która w Polsce liczy ponad 11 tys. placówek działających na zasadzie franczyzy. Dodatkowo, sieć wzbogacają autonomiczne sklepy bezobsługowe działające pod marką Żabka Nano. 

Grupa oferuje także rozwiązania cyfrowe, w tym markę Maczfit oraz platformę Dietly. Zakupy online realizowane są za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W połowie czerwca 2024 roku Grupa Żabka rozpoczęła działalność w Rumunii pod nazwą Froo. 

Pierwsza oferta publiczna (IPO) Żabki miała miejsce 17 października 2024 roku.

 

Źródło: PAP

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *