Dobudowa drugiej jezdni do odcinka S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka będzie kosztować ponad 270 mln złotych. Zakres prac na tym odcinku, który będzie częścią trasy Via Carpatia, wynosi obecnie około 15%.
Jak poinformowała we wtorek na konferencji prasowej na placu budowy w Nienadówce Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, droga S19 na odcinku między Jasionka a Sokołów Małopolski ma teraz trójpasmową jezdnię w systemie 2 + 1, bez pasów dzielących kierunek ruchu.
,,Po rozbudowie droga będzie miała 2 pasy po 2 jezdnie z pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m i krawężnikami”. – dodała.
Ta strona jest realizowana zgodnie z systemem projekt i budowa. Umowa z wykonawcą Strabag została podpisana w listopadzie 2022 r. Kwota kontraktu przekracza 270 milionów złotych. Całkowita długość odcinka drogi, który ma zostać poszerzony, wynosi około 13,8 km.
Jak poinformował PAP Paweł Kubas, kierownik budowy Strabag, prace terenowe rozpoczęły się w maju br. ,,Szacujemy postęp prac przy budowie głównej trasy na około 15%. Jeśli chodzi, o drogi serwisowe jest to ok. 90%”. Kuba podkreślił, że na miejscu znajduje się 20 obiektów inżynieryjnych, z których 12 jest w toku.
Największym przedsiębiorstwem dla drogowców jest wiadukt Nienadowski, który należy zainstalować na istniejącym. Jak zauważył Kubas, obiekt ma 5 przęseł. ,,Obecnie wykonujemy prace wzmacniające fundament, wbijamy pale na głębokość 16 metrów, po czym zostanie zainstalowany wspornik wiaduktu. Oczekujemy, że prace te zostaną zakończone w tym roku, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie fundamentów i podpór”. – powiedział.
Odbudowywane są również sieci kanalizacyjne, układane są kable zasilające, budowane są tamy, budowane są ponad 12 zbiorników magazynowych.
Rzecznik wykonawcy poinformował, że na placu budowy występują niewielkie opóźnienia względem harmonogramu, które wynikają m.in. z późnego wjazdu na plac budowy. ,,Powodem była m.in. konieczność opracowania organizacji ruchu, bo musieliśmy np. zwęzić odcinek drogi ekspresowej S19. Mieliśmy także stanowiska archeologiczne, które też opóźniły prace”. – wymienił Kubas.
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego już MOP Stobierna (kierunek Lublin) oraz budowa stacji paliw, obiektów gastronomicznych i obiektów handlowych w przyszłości.
Natomiast istniejąca Stacja benzynowa przy starej drodze krajowej nr 19 w Stobiernej zostanie połączona z drogą ekspresową S19. W ten sposób kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa będą mogli zatankować samochód.
Inwestycja ma zostać zakończona w drugiej połowie 2026 roku.
Droga S19 będzie częścią trasy Via Carpatia, która łączy północ i południe Europy. Głównym celem inwestycji jest stworzenie przekroju o minimalnych parametrach 2×2 (2 drogi z 2 pasami ruchu) na całej trasie Via Carpatia w Polsce.
Źródło: PAP