Z raportu ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu średnia wartość koszyka zawierającego najpopularniejsze produkty, wzrosła w porównaniu do ubiegłego miesiąca o 8,82%, czyli ponad 25 zł.
Analiza cen produktów w różnych kategoriach, została wykonana na podstawie 40 wybranych artykułów codziennego użytku. Ukazuje ona, że we wrześniu bieżącego roku prawie wszystkie kategorie podrożały w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wzrost cen dotyczy 9 z 10 kategorii, w tym chemii domowej i kosmetyków, mięs, wędlin i ryb, mrożonek, nabiału, napojów, słodyczy oraz używek i piwa. Potaniały wyłącznie produkty tłuszczowe o 5,15%.
Największy wzrost cen odnotowano w przypadku napojów, które kosztowały 19,37% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast najmniejszy wzrost wystąpił w kategorii chemii domowej i kosmetyków +2,86%.
Największy miesięczny wzrost średniej ceny koszyka miał miejsce w sieci Lidl, wyniósł on 71,05%, największy zaś spadek zauważono w Selgros Cash and Carry, który wyniósł -1,16%. W skali roku ceny wzrosły w 9 na 13 analizowanych sieci. Najwyższy roczny wzrost średniej wartości koszyka odnotowano w sieci Biedronka, gdzie ceny wzrosły o 50,31%. Spadki odnotowano natomiast w Makro Cash and Carry (-2,55%), E.Leclerc (-2,41%) oraz Carrefour (-2,19%).
Najniższa kwota za zakupy z analizowanego koszyka wynosiła 235,54 zł, co oznacza wzrost o 74,78 zł w porównaniu do sierpnia, a najwyższa stawka wyniosła 359,54 zł, co jest o 3,08 zł niższe niż w miesiącu poprzednim. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wynosiła 124 zł, czyli o 77,86 zł więcej niż w sierpniu. W skali roku całkowity koszt najtańszego koszyka wzrósł o 21,32%, podczas gdy najdroższego o 4,22%.
W ramach tradycyjnych sieci, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry, gdzie koszt wyniósł 287,56 zł. Z kolei najwyższe średnie ceny produktów odnotowano w „dark store” (362,68 zł), a najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrealizować w sklepach hybrydowych, łączących sprzedaż stacjonarną wraz z internetową.
Ilość najdroższych produktów w poszczególnych sklepach wynosiła:
– Netto: 25
– Aldi i POLOmarket: 6
– Lidl: 5
– Biedronka, Dino i Intermarché: 4
– Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash and Carry: 2
– Auchan, Carrefour i Makro Cash and Carry: 1