Z ostatniego badania Santander Banku wynika, że w ciągu ostatniego roku 4 na 10 badanych Polaków częściej robiło zakupy stacjonarnie niż online. Najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu.
Z raportu opublikowanego we wtorek wynika, że 97 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 korzysta codziennie z internetu, a w przedziale 30-39 lat – 98 proc.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w informacji w ciągu ostatniego roku większy odsetek Polaków częściej robił zakupy stacjonarne – wskazało tak 41 proc. ankietowanych. Jednocześnie, zakupy online wybierał co czwarty (27 proc.) badany, a 30 proc. zadeklarowało, że korzystało z obu form po równo. Preferencje zakupowe Polaków różniły się m.in. w zależności od miejsca zamieszkania, wieku oraz dochodów – w grupie mieszkańców „małych miasteczek” 44 proc. badanych wskazało, że częściej kupuje stacjonarnie.
,,Niewielkie różnice widać także pomiędzy kobietami, a mężczyznami. Kobiety są nieco bardziej przychylne zakupom online, z kolei mężczyźni częściej skłaniają się ku zakupom stacjonarnym” – dodano
Najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.), oraz szybkie dostawy (42 proc.).
Ankietowani wskazywali też na sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), czy personalizację dzięki AI (6 proc.).
44 proc. respondentów podkreśliło, że w procesie zakupowym ważne są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje – szczególnie jet to istotne dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.).
Najmniejszą popularnością cieszą się wirtualni asystenci zakupowi AI, na których wskazało 3 proc. respondentów.
,,Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na niego 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat” – poinformował Patryk Perliński z Santander Banku
Badanie zostało zrealizowane metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
pap