Dworzec PKP, źródło - Shutterstock, Martyn Jandula

Zmiany w PKP Intercity: krótsze przejazdy, więcej połączeń

Od 15 grudnia obowiązuje nowy rozkład jazdy przewoźnika PKP Intercity. Pasażerowie korzystający z usług najpopularniejszej w kraju spółki kolejowej będą mieli do dyspozycji 505 połączeń – w tym 34 kursy sezonowe. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PKP, ilość planowych kursów wzrosła o 51 w stosunku do zeszłego roku.

Firma ogłosiła również skrócenie czasu przejazdu na wielu popularnych trasach – m.in. ze stolicy do Białegostoku czy Szczecina. Ponadto pociągi Pendolino rozpoczną kursowanie w nowej relacji – ze Szczecina przez Poznań do Warszawy.

PKP uwzględni w swoich rozkładach dodatkowe pociągi z Przemyśla, Białegostoku, Lublina czy Poznania. Wzrośnie liczba połączeń z Trójmiasta do Czech, Poznania, Wrocławia (IC Baltic Express) oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic, Wrocławia (IC Galicja).

Pojawiła się również zapowiedź, że na najpopularniejszych trasach pociągi będą dostępne w cyklicznych odstępach czasowych. Można będzie skorzystać z transportu kolejowego co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny między Poznaniem a Krakowem oraz co dwie godziny na trasie Gdynia-Wrocław. Pociągi z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta wyruszać będą średnio co godzinę.

Zmiany w PKP zapewnią pasażerom szybszą podróż ze stolicy do Szczecina (4 h 18 min), Białegostoku (1 h 30 min) oraz Łodzi Fabrycznej (1h 7 min). Z Krakowa do Zakopanego dotrzemy w nieco ponad 2 godziny, zaś podróż ze stolicy Małopolski do Zamościa skróci się o ponad godzinę (z 5 h 9 min do 4 h). Szybciej będą jeździć pociągi relacji Szczecin-Warszawa, ale także Szczecin-Poznań (1 h 50 min). Trasa z Wrocławia do Gdańska skróci się zaś o 20 min i dzięki innowacjom wprowadzonym przez PKP zajmie 4 h 17 min.

Przewoźnik oferował będzie znaczne rozszerzenie siatki połączeń pociągów Pendolino. Od połowy grudnia pojawią się na trasie ze Szczecina przez Poznań do Warszawy – poranny skład wyruszy o 8:00 i pokona wspomnianą trasę w 4 h 18 min. Powrotne EIP umożliwi powrót ze stolicy po 20:00. Dodatkowo Pendolino zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, dzięki czemu będzie można przesiąść się w kierunku Gorzowa.

W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się również połączenie Warszawy z Wrocławiem – pociąg IC Konopnicka wspomnianą trasę pokona w rekordowo krótkim czasie 3 h 33 min. Podróż ze stolicy na Dolny Śląsk będzie możliwa także za sprawą kursującego codziennie składu IC Śnieżka, który dotychczas był dostępny jedynie w weekendy. Woj. małopolskie wzbogaci się zaś o dodatkowe miejsce przeznaczone na postój pociągów PKP Intercity – chodzi o stację Zator Park Rozrywki.

Z Krakowa do Przemyśla pojedzie pociąg IC Gierymski, natomiast do Szczecina IC Sukiennice. Drugi z wymienionych składów w sezonie letnim będzie kursował w wydłużonej relacji do/z Zakopanego. Zwiększy się także ilość kursów pociągu IC Halny relacji Zakopane-Poznań, co umożliwi mieszkańcom Podhala codzienną podróż do Wrocławia i Poznania. Skład IC Hetman przewożący pasażerów z Hrubieszowa Miasta do Krakowa zatrzyma się zaś na nowej stacji Mielec.

Zmianie ulegnie także trasa pociągu IC Hańcza (relacji Kraków-Wilno) – dzięki tej transformacji mieszkańcy Kielc, Skarżyska-Kamiennej oraz Radomia dotrą bezpośrednio do Białegostoku. Na trasie Kielce-Kraków będzie możliwe skorzystanie a 14 par połączeń, co stanowi 6 dodatkowych opcji w stosunku do poprzedniego rozkładu jazdy. Skład TLK Lubomirski pojedzie aż do Kołobrzegu (wcześniej relacja Gdynia-Zakopane). Od grudnia pociągi IC Wybrzeże i IC Słowiniec będą codziennie kursować w wydłużonej relacji do/z Łodzi. Pociągiem IC Lazur dojedziemy do/z Łodzi także od poniedziałku do piątku (obecnie dostępny tylko w wakacyjne weekendy).

Jak przekazały Polskie Linie Kolejowe, pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

Wspomniane projekty kapitałowe dotyczą przystanków Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek, Rzepin Miasto (woj. lubuskie) oraz Radziszewo (trasa między Szczecinem a Gryfinem). 10 nowych przystanków zostanie oddanych do użytku na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami – niektóre ze stacji służyły dotychczas wyłącznie postojom pociągów towarowych, zaś od grudnia pojawią się tam regularne połączenia pasażerskie regionalnych przewoźników. Inwestycje modernizacyjne objęły ponadto przystanki Chorzów Uniwersytet, Muszyna oraz Chełm Miasto.

PKP w związku z planowanymi pracami modernizacyjnymi przewiduje cztery korekty w zaproponowanym na 2024/2025 r. rozkładzie jazdy. Firma wprowadzi zmiany 9 marca, 15 czerwca, 31 sierpnia oraz 26 października 2025r.

PKP Intercity jako największy polski operator kolejowy do 2030 r. planuje uruchomić blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do 90 mln rocznie. Przyjęto strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada zaangażowanie kapitałowe 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę kolejową.