Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przygotowuje zmiany ułatwiające korzystanie z kont internetowych. Powstać ma nowy portal oraz aplikacja.
Zmiany w ZUS. Będzie nowy portal i aplikacja
Od sierpnia ubiegłego roku etapowo wdrażamy nową odsłonę naszego portalu. Wtedy wprowadziliśmy pierwsze zmiany – pojawiła się nowa nazwa systemu, czyli eZUS, oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. (…) Teraz przygotowujemy się do drugiego kroku, który obejmie przebudowę całej roli klienta-płatnika składek
– powiedziała w rozmowie z Interią Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w ZUS
Dodała, że nowy interfejs ma uprościć dostęp do najważniejszych informacji, „bo kluczowe jest poprawienie nawigacji”.
Klientom łatwiej będzie sprawdzić m.in. rozliczenia z ZUS
Chodzi o to, żeby łatwiej można było dotrzeć do tego, czego klient poszukuje. Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji: saldo, e-ZLA, sprawy płatnika, wiadomości, kalendarz wizyt. Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek i powinien ułatwić klientom sprawdzanie m.in. rozliczeń z ZUS
– podkreśliła Magdalena Mazur-Wolak
Aplikacja udostępniona zostanie w połowie 2026 r.
ZUS planuje wdrożenie zmian pod koniec tego roku, prawdopodobnie w grudniu. Obecnie trwają zaawansowane testy, w tym pilotaż nowego rozwiązania.
Pracujemy też nad aplikacją mobilną dla płatników składek. Planujemy jej udostępnienie w pierwszej połowie 2026 r. Aplikacja będzie zawierać najczęściej używane funkcje, m.in. wizualizację salda (w formie kolorowych wskaźników), informacje o zwolnieniach lekarskich pracowników, możliwość wysyłania niektórych dokumentów oraz generowania zaświadczeń
– poinformowała Mazur-Wolak
ZUS planuje wprowadzić opcję płatności blikiem
W kolejnym etapie ZUS zamierza wdrożyć płatności mobilne, które pozwolą uregulować online niedopłatę, np. za pomocą blika.
Klient zobaczy zarówno dane o składkach i stanie konta emerytalnego, kapitale początkowym, jak i informacje o świadczeniach, zwolnieniach lekarskich czy zasiłkach.
Wszystko w jednym (…). Chcemy, by korzystanie z eZUS było intuicyjne i przyjazne – także dla osób, które zaglądają tam raz na kilka miesięcy
– stwierdziła dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w ZUS
Ważną funkcją będzie możliwość opłacenia składek z poziomu aplikacji.
źródło: dorzeczy

